Published
Journal of Behavioral Science for Development
Journal of Behavioral Science for Development
This research was correlation comparative study which had fundamental concept from interactionism model. The purpose was to explore key predictors and the at-risk group that related to self-determination behavior in learning of 636 sophomore undergraduate students. Multi-staged sampling was used. Variable measuring tools were summated rating scales. Multiple regression analysis found that psychological traits, situational factors, and psychological states total 11 variables could predict self-determination behavior in learning with 30.7% of collective group. The most important predictor was perceived behavioral control in adaptive learning. The latter was attitude towards learning behavior and future orientation and self-control in adaptive learning. It also found that a risk group requiring urgent development was a group of students who got low grade point average. They needed to be developed in attitude towards learning, perceived behavioral control in adaptive learning, and achievement motivation. The results indicated guidelines of development to fortify self-determination behaviors in learning of undergraduate students and to be a fundamental for further research.
การวิจัยนี้ เป็นการศึกษาความสัมพันธ์เปรียบเทียบ ซึ่งมีกรอบแนวคิดพื้นฐานจากรูปแบบทฤษฎีปฏิสัมพันธ์นิยม โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อแสวงหาตัวทำนายที่ส าคัญ และกลุ่มเสี่ยงที่เกี่ยวข้องกับพฤติกรรมการตัดสินใจในการเรียนด้วยตนเองในนักศึกษาปริญญาตรีชั้นปีที่ 2 จำนวน 636 คน ใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้วัดตัวแปร คือ แบบวัดชนิดมาตรประเมินรวมค่า ผลการวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณ พบว่า ปัจจัยด้านจิตลักษณะเดิม สถานการณ์ และจิตลักษณะตามสถานการณ์ รวม 11 ตัวแปร สามารถทำนายพฤติกรรมการตัดสินใจในการเรียนด้วยตนเองได้ ร้อยละ 30.7 ในกลุ่มรวม โดยมีตัวทำนายที่ส าคัญที่สุดคือการรับรู้ความสามารถในการควบคุมพฤติกรรมการปรับตัวในการเรียน รองลงมาคือ ทัศนคติที่ดีต่อการเรียน และลักษณะมุ่งอนาคตควบคุมตนต่อการปรับตัวในการเรียน และพบว่า นักศึกษาที่เป็นกลุ่มเสี่ยง ซึ่งควรได้รับการพัฒนาอย่างเร่งด่วน ได้แก่ กลุ่มนักศึกษาเกรดเฉลี่ยต่่ำ ควรพัฒนาด้านทัศนคติที่ดีต่อการเรียน การรับรู้ความสามารถในการควบคุมพฤติกรรม การปรับตัวในการเรียน และแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ ผลการวิจัยนี้ ได้ชี้แนะถึงแนวทางการพัฒนาเพื่อเสริมสร้างพฤติกรรมการตัดสินใจในการเรียนด้วยตนเองของนักศึกษาปริญญาตรี และเป็นพื้นฐานเพื่อต่อยอดงานวิจัยในอนาคต
(2563). ปัจจัยทางจิตสังคมที่เกี่ยวข้องกับพฤติกรรมการตัดสินใจในการเรียนด้วยตนเอง ของนักศึกษาปริญญาตรี. Journal of Behavioral Science for Development, 2563(1), 76-93.