Marketing Competencies for Festival Coordinator in 21th Century

Marketing Competencies for Festival Coordinator in 21th Century

Authors

รศ.ดร.กนกกานต์ แก้วนุช, น.ส.ปุณณฑรีย์ สันติสุภาพร

Published

วารสารวิทยาลัยดุสิตธานี

Abstract

This articles is presenting the basic idea of event/festival includes definition and typologies. Moreover, presenting the marketing competencies skill for festival coordinators to enhance competitive performance is also presented. Festival plays an important role in society for a period of times. The anthropologists believe that human who lived in society required rituals or activities in order to demonstrate or express victory, sadness or celebration. In the past, most of these rituals or activities are often associated with religious beliefs or created to benefit the cultural symbolic expression. Until a few decades ago festival has been used as a tool for economic benefit. The activity and pattern of festival was modified to accommodate the visitors from outside the community. Which leads to the concept of festival management, festival design, festival planning. These guidelines have been handled more concrete. The competition situation is intense in both number of visitors and the amount of income revenue. The festival coordinators/ organizers requires knowledge, skills, and abilities in many tasks also known as “Competency” to achieve their goals for success which included four competencies ; Technical Expertise, Task Management, Information Management and People Management.

สมรรถนะด้านการตลาดของผู้จัดงานเทศกาลประเพณีในศตวรรษที่ 21

บทความนี้นําเสนอแนวคิดเบื้องต้นเกี่ยวกับงานเทศกาลประเพณี อาทิ ความหมาย และประเภทของงานเทศกาลประเพณี อีกทั้งนําเสนอแนวคิดสมรรถนะด้านการตลาดที่ผู้จัดงานเทศกาลประเพณีควรนําไปใช้เพื่อเพิ่มสมรรถนะด้านการแข่งขัน งานเทศกาลประเพณีมีบทบาทต่อสังคมมายาวนาน ในทางมนุษยวิทยาเชื่อว่าในสังคมมนุษย์ที่อยู่ร่วมกันจําเป็นต้องมีพิธีการ หรือกิจกรรมที่ถูกสร้างขึ้นเพื่อแสดงออกถึงชัยชนะ ความโศกเศร้า หรือการเฉลิมฉลอง ซึ่งส่วนใหญ่ในอดีตกิจกรรมเหล่านี้มักเกี่ยวข้องกับพิธีกรรมทางความเชื่อ/ศาสนาหรือถูกสร้างสรรค์ขึ้นเพื่อประโยชน์ทางวัฒนธรรม เพื่อแสดงออกเชิงสัญลักษณ์ หรือเป็นกิจกรรมยึดเหนี่ยวจิตใจ จนกระทั่งไม่กี่ทศวรรษที่ผ่านมางานเทศกาลประเพณีถูกนํามาใช้เป็นเครื่องมือในผลประโยชน์เชิงเศรษฐกิจอย่างแพร่หลาย รูปแบบของงานเทศกาลประเพณีถูกปรับเปลี่ยนเพื่อรองรับการเข้ามาของบุคคลภายนอกชุมชน ทําให้เกิดแนวคิดการจัดการงานประเพณี การออกแบบงานเทศกาลประเพณี หรือการวางแผนในการจัดงานเทศกาลประเพณี สิ่งเหล่านี้ถูกกําหนดแนวทางการจัดการอย่างเป็นรูปธรรมมากขึ้น อีกทั้งเกิดการแข่งขันกันทั้งในด้านจํานวนผู้เข้าร่วมงาน จํานวนรายได้ และจํานวนการรับรู้ของงาน ทําให้ผู้จัดงานต้องอาศัยความรู้ ทักษะ และความสามารถในด้านต่างๆ หรือที่เรียกว่า “สมรรถนะ” เพื่อให้งานประสบความสําเร็จบรรลุเป้าหมายบทความนี้รวบรวมสมรรถนะด้านการตลาดของผู้จัดงานเทศกาลประเพณีโดยแบ่งออกเป็น 4 ด้านหลักๆ ได้แก่ทักษะความเชี่ยวชาญด้านเทคนิคทักษะเฉพาะทาง ทักษะด้านการจัดการข้อมูล และทักษะด้านการบริหารจัดการคน

(2562). สมรรถนะด้านการตลาดของผู้จัดงานเทศกาลประเพณีในศตวรรษที่ 21. วารสารวิทยาลัยดุสิตธานี , 13(3), 476-490.