International Tourist’ Perceived Value in Food Tourism Services: Street Food in Bangkok, Thailand

International Tourist’ Perceived Value in Food Tourism Services: Street Food in Bangkok, Thailand

Authors

รศ.ดร.กนกกานต์ แก้วนุช, น.ส.ชีวานันท์ วุฒิพันธ์ , อ.ดร.วัชรีภรณ์ ไชยมงคล

Published

วารสารวิทยาลัยดุสิตธานี

Abstract

Unique merchandises for tourists are often closely linked with local products. Street food is to provide food and beverage for the daily life of local people that reflects the way of life and local culture, then became a tourist attraction. Bangkok became one of the best city districts for street food in the world.

The purpose of this study was to study the key perceived value components in the context of street food in Bangkok, Thailand. The perceived value variables of food and beverage service in general from the previous studies were analyzed by exploratory factor analysis (EFA) with Statistical analysis software program.

The data were collected with a five-point rating scale questionnaire from 390 international tourists who ate street food in three famous areas of street food in Bangkok (include: Khao-san Road, Yaowarat and Chatuchak Market).

The analyzed of EFA found that the 26 perceived value variables of food and beverage service in general can be categorized into four factors: Functional value (FV), Image value (IV), Emotional value (EV) and Trust value (TV) by cutting out of 5 variables because the factor loading is less than 0.5.

การรับรู้คุณค่าของการบริการการท่องเที่ยวเชิงอาหารของนักท่องเที่ยวต่างชาติ: อาหารริมทางในกรุงเทพฯ ประเทศไทย

สินค้าพิเศษสําหรับนักท่องเที่ยวมักเชื่อมโยงกับผลิตภัณฑ์ท้องถิ่น โดยอาหารริมทางเป็นการบริการอาหารและเครื่องดื่มสําหรับการใช้ชีวิตประจําวันของคนในพื้นที่ ซึ่งสะท้อนถึงวิถีชีวิตและวัฒนธรรมท้องถิ่นที่กลายเป็นสิ่งดึงดูดใจทางการท่องเที่ยว โดยกรุงเทพฯ เป็นหนึ่งในเมืองอาหารริมทางที่สําคัญของโลก

วัตถุประสงค์ของการศึกษาในครั้งนี้เพื่อศึกษาองค์ประกอบด้านการรับรู้คุณค่าที่สําคัญในบริบทของอาหารริมทางในกรุงเทพฯ ประเทศไทย โดยตัวแปรด้านการรับรู้คุณค่าในการให้บริการอาหารและเครื่องดื่มโดยทั่วไปถูกรวบรวมจากการศึกษาที่ผ่านมาและนํามาวิเคราะห์ด้วยการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงสํารวจด้วยโปรแกรมการวิเคราะห์ปกติโดยเก็บข้อมูลด้วยแบบสอบถามแบบอัตราส่วน 5 ระดับ จากนักท่องเที่ยวระหว่างประเทศที่เคยรับประทานอาหารริมทางจํานวน 390 ตัวอย่าง ใน 3 พื้นที่วิจัยซึ่งเป็นย่านที่มีชื่อเสียงในด้านอาหารริมทางในกรุงเทพฯ (ได้แก่ ถนนข้าวสารเยาวราช และตลาดนัดจตุจักร)

ผลจากการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงสํารวจ พบว่า ตัวแปรด้านการรับรู้คุณค่าในการให้บริการอาหารและเครื่องดื่มโดยทั่วไปทั้ง 26 ตัวแปร สามารถจัดองค์ประกอบได้ 4 กลุ่มได้แก่ คุณค่าด้านประโยชน์ใช้สอย (FV)คุณค่าด้านภาพลักษณ์(IV)คุณค่าด้านอารมย์ (EV)และคุณค่าด้านความเชื่อถือ(TV) โดยถูกตัดออก 5 ตัวแปร เนื่องจากค่านําหนักองค์ประกอบน้อยกว่า 0.5

(2562). การรับรู้คุณค่าของการบริการการท่องเที่ยวเชิงอาหารของนักท่องเที่ยวต่างชาติ : อาหารริมทางในกรุงเทพฯ ประเทศไทย. วารสารวิทยาลัยดุสิตธานี , 13(3), 109-126.