Published
The International Research Society for Public Management 2020 Annual Conference
The International Research Society for Public Management 2020 Annual Conference
This academic article presents the concepts of social enterprise, Market orientation, and market disruption capability to examine the relationship between these concepts and answer the questions: Do market orientation and market disruption capability affect the performance of social enterprises, and how? This was studied through a literature review. and present the content in a synthetic descriptive form. The structural concept model from the literature synthesis results indicates that focusing on the market is a factor that affects social enterprises’ business and social performance, while their ability to adapt to market disruptions is the only factor that directly affects business performance. Aside from that, Additional observations in this study found that integrating both factors together affects both the economic and social performance of social enterprises. And at the end of the article, suggestions are made on how to apply this framework for future research. To develop factors that positively affect the performance of both aspects of social enterprises, the conceptual model will be tested for consistency with empirical data. Therefore, it may be one way to give both variables more theoretical strength. In addition, interviews with social entrepreneurs and those involved in the social enterprise population ecosystem in Thailand It is another way to gain insights to support the creation of knowledge in many dimensions. For policy presentation and implementation of policies for further social and economic development.
การมุ่งเน้นตลาดและความสามารถในการปรับตัวต่อการพลิกผันทางการตลาด ที่มีต่อผลการดําเนินงานของวิสาหกิจเพื่อสังคม
บทความวิชาการนี้นําเสนอแนวคิดเกี่ยวกับวิสาหกิจเพื่อสังคม การมุ่งเน้นตลาดและความสามารถในการปรับตัวต่อการพลิกผันทางการตลาด เพื่อหาความสัมพันธ์ของแนวคิดดังกล่าว และตอบคําถามที่ว่า การมุ่งเน้นตลาดและความสามารถในการปรับตัวต่อการพลิกผันทางการตลาดเป็นปัจจัยที่ส่งผลต่อผลการดําเนินงานของวิสาหกิจเพื่อสังคมหรือไม่ อย่างไร โดยการศึกษาผ่านการทบทวนวรรณกรรม และนําเสนอเนื้อหาในรูปแบบการพรรณนาเชิงสังเคราะห์แบบจําลองของแนวคิดเชิงโครงสร้างจากผลการสังเคราะห์วรรณกรรมที่ได้ชี้ให้เห็นว่า การมุ่งเน้นตลาดเป็นปัจจัยที่ส่งผลต่อ ผลการดําเนินงานทั้งทางธุรกิจและทางสังคมของวิสาหกิจเพื่อสังคม ในขณะที่ ความสามารถในการปรับตัวต่อการพลิกผันทางการตลาดเป็นปัจจัยที่ส่งผลโดยตรงเพียงต่อผลการดําเนินงานทางธุรกิจเท่านั้นนอกเหนือจากนั้น ข้อสังเกตเพิ่มเติมในการศึกษาครั้งนี้ พบว่าการบูรณาการปัจจัยทั้งสองด้านเข้าด้วยกัน ปัจจัยร่วมมีผลต่อผลการดําเนินงานทั้งด้านธุรกิจและด้านสังคมของวิสาหกิจเพื่อสังคมและในส่วนท้ายของบทความได้เสนอแนะถึงการนํากรอบแนวคิดดังกล่าวไปประยุกต์ใช้สําหรับการวิจัยในอนาคต เพื่อพัฒนาปัจจัยที่ส่งผลเชิงบวกต่อผลการดําเนินงานทั้งสองด้านของวิสาหกิจเพื่อสังคมดังนั้น การนําแบบจําลองแนวคิดครั้งนี้ไปทดสอบความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์ จึงอาจเป็นวิธีการหนึ่งที่ทําให้ตัวแปรทั้งสอง มีความแข็งแกร่งเชิงทฤษฎียิ่งขึ้น นอกจากนี้ การสัมภาษณ์ผู้ประกอบการเพื่อสังคม และผู้มีส่วนเกี่ยวข้องในระบบนิเวศน์ประชากรวิสาหกิจเพื่อสังคมในประเทศไทย เป็นอีกแนวทางหนึ่งที่จะได้ข้อมูลเชิงลึกเพื่อสนับสนุนให้เกิดองค์ความรู้ในหลากหลายมิติ เพื่อการนําเสนอเชิงนโยบายและนํานโยบายไปปฏิบัติเพื่อการพัฒนาสังคมและเศรษฐกิจต่อไป
Impact of Market Orientation and Publicness on Social Enterprise’s Economic and Social Performance in Thailand : Empirical Analysis of Market Orientation, Market Disruptiveness Capability and Organizational Publicness. ออนไลน์, The International Research Society for Public Management 2020 Annual Conference (1-12).