Factors Influencing Thai Youth Tourists’ Intention to Visit Lanna Cultural Heritage Site

Factors Influencing Thai Youth Tourists’ Intention to Visit Lanna Cultural Heritage Site

Authors

รศ.ดร.กนกกานต์ แก้วนุช, น.ส.พินทุสร อ่อนเปี่ยม

Published

วารสารสยามวิชาการ

Abstract

Due to lack of the readiness of potential and good management in Lanna cultural heritage tourism resources, this weakness affected a number of Thai youth tourists visiting Lanna cultural heritage sites causing the number to decrease. The purpose of this study was to identify and perceive factors associated with the value of Lanna cultural heritage tourism resources and motivation factors influencing Thai youth tourists’ intention to visit Lanna cultural heritage sites in order to have a guideline in management of Lanna cultural heritage tourism resources that led to attract more Thai youth tourists. This study was designed to examine the value of Lanna cultural heritage tourism resources and motivation factors influencing Thai youth tourists’ intention to visit Lanna cultural heritage sites. Four indicators of the value of cultural heritage measure were confirmed and combined with four indicators of motivation factors to predict Thai youth tourists’ intention to visit. The results revealed that both of the four indicators of the value of cultural heritage and the four indicators of motivation factors influenced Thai youth tourists’ intention to visit Lanna cultural heritage sites.

ปัจจัยทีส่งผลต่อความตั้งใจมาท่องเที่ยวแหล่งท่องเที่ยวทาง วัฒนธรรมล้านนาของนักท่องเที่ยวกลุ่มเยาวชนไทย

เนื่องจากการขาดความพร้อมทางด้านศักยภาพ และการขาดการจัดการที่ดีในด้านทรัพยากรการ ท่องเที่ยวทางวัฒนธรรมล้านนาจึงส่งผลให้จํานวนนักท่องเที่ยวกลุ่มเยาวชนไทยที่มาท่องเที่ยวทางวัฒนธรรม ล้านนามีจํานวนลดลง ดังนั้น งานวิจัยชิ้นนี้ จึงมีจุดมุ่งหมายเพื่อที่จะระบุ และทราบถึงปัจจัยทางด้านคุณค่า ของทรัพยากรการท่องเที่ยวทางวัฒนธรรม และปัจจัยแรงจูงใจที่ส่งผลต่อความตั้งใจมาท่องเที่ยวแหล่ง ท่องเที่ยวทางวัฒนธรรมล้านนาของนักท่องเที่ยวกลุ่มเยาวชนไทย เพื่อเป็นแนวทางนําไปใช้ในการจัดการ ทรัพยากรการท่องเที่ยวทางวัฒนธรรมล้านนา อันจะส่งผลต่อการดึงดูดนักท่องเที่ยวกลุ่มเยาวชนไทยให้มา ท่องเที่ยวแหล่งท่องเที่ยวทางวัฒนธรรมล้านนามากขึ้น โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาคุณค่าของทรัพยากรการท่องเที่ยวทางวัฒนธรรมล้านนา และศึกษาปัจจัยแรงจูงใจทีส่งผลต่อการมาท่องเที่ยวแหล่งท่องเที่ยวทาง วัฒนธรรมล้านนาของนักท่องเที่ยวกลุ่มเยาวชนไทย 4 ปัจจัยชี้วัดทางด้านคุณค่าของทรัพยากรการท่องเที่ยว ทางวัฒนธรรมร่วมกับ 4 ปัจจัยชี้วัดทางด้านแรงจูงใจ สามารถยืนยันได้ว่า ทําให้นักท่องเที่ยวกลุ่มเยาวชน ไทยเกิดความตั้งใจในการมาท่องเที่ยวแหล่งท่องเที่ยวทางวัฒนธรรมล้านนา

(2563). ปัจจัยที่ส่งผลต่อความตั้งใจมาท่องเที่ยวแหล่งท่องเที่ยวทางวัฒนธรรมล้านนาของนักท่องเที่ยวกลุ่มเยาวชนไทย. วารสารสยามวิชาการ , 21(36), 32-46.