การสร้างสรรค์เนื้อหารายการโทรทัศน์ระหว่างประเทศ

การสร้างสรรค์เนื้อหารายการโทรทัศน์ระหว่างประเทศ

Authors

รศ.ดร.กุลทิพย์ ศาสตระรุจิ, อ.ดร.ชนัญสรา อรนพ ณ อยุธยา, นายสหพร ยี่ตันสี

Published

วารสารนิเทศศาสตร์และนวัตกรรม นิด้า

Abstract

บทความวิชาการชิ้นนี้ เป็นการศึกษาองค์ความรู้ที่เกิดขึ้นในอุตสาหกรรมโทรทัศน์ไทยเกี่ยวแนวโน้มการสร้างเนื้อหารายการโทรทัศน์ระหว่างประเทศ (Co-Production)ซึ่งจะเป็นการศึกษาโครงสร้างกระบวนการผลิตเนื้อหารายการโทรทัศน์ภายใต้การร่วมมือระหว่างประเทศที่เกิดจากการลงทุนผลิตร่วมกันระหว่าง 2 ประเทศเป็นต้นไป โดยปรากฏการณ์ดังกล่าวถือเป็นการต่อยอดทางธุรกิจของอุตสาหกรรมโทรทัศน์ในประเทศไทยหลังจากมีการขายลิขสิทธิ์รายการโทรทัศน์ไปยังต่างประเทศซึ่งการศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาหาความรู้เรื่องการสร้างเนื้อหารายการโทรทัศน์ระหว่างประเทศ (Co-Production)ในด้านความหมายประเภท และ แนวทางในการการสร้างเนื้อหารายการโทรทัศน์ระหว่างประเทศโดยเป็นการศึกษาจากเอกสาร และ ข้อมูลที่มีการบันทึกในเอกสารองค์ความรู้ต่าง ๆ เอาไว้เพื่อนำมาวิเคราะห์การสร้างเนื้อหารายการโทรทัศน์ระหว่างประเทศ (Co-Production) ที่กำลังจะเกิดขึ้นในอนาคตอย่างไรก็ตามการศึกษาในเรื่องดังกล่าวยังเป็นการรวบรวม และ บันทึกองค์ความรู้ในเรื่องของการสร้างเนื้อหารายการโทรทัศน์ระหว่างประเทศ (Co-Production) ซึ่งถือเป็นการสร้างความรู้ความเข้าใจในเรื่องดังกล่าวให้กับกลุ่มผู้ผลิต และ องค์กรต่าง ๆ ในอุตสาหกรรมโทรทัศน์ไทยได้เห็นแนวทางของการร่วมมือกันสร้างเนื้อหารายการโทรทัศน์ระหว่างประเทศที่สามารถพัฒนาต่อยอดให้กับอุตสาหกรรมโทรทัศน์ไทยที่กำลังมีการเปลี่ยนแปลงอย่างต่อเนื่อง ซึ่งผู้ศึกษาจะมุ่งเน้นในการศึกษาองค์ความรู้ที่เกิดขึ้นในอดีตจนถึงปัจจุบันที่เกี่ยวของกับการสร้างเนื้อหารายการโทรทัศน์ระหว่างประเทศ (Co-Production) ซึ่งถือเป็นเรื่องที่สำคัญของอุตสาหกรรมโทรทัศน์หลังจากมีการปรับเปลี่ยนเข้าสู่ยุคดิจิทัลจึงก่อให้เกิดการร่วมลงทุนผลิตรายการร่วมกันรวมไปถึงความเป็นไปได้ในการร่วมผลิตรายการโทรทัศน์ระหว่างประเทศที่อาจจะส่งผลให้เกิดความสำเร็จและ การสร้างรายได้ให้กับประเทศผ่านกระบวนการดังกล่าวได้อย่างต่อเนื่องในอนาคต สิ่งที่กล่าวมาข้างต้นอาจจะแนวทางสำคัญสำหรับสถานีโทรทัศน์ และ ผู้ผลิตรายการโทรทัศน์ในไทยในการเร่งพัฒนาการผลิตเนื้อหารายการต่อไปในยุคดิจิทัลรวมไปถึงเป็นการรวบรวมปรากฏการณ์ที่น่าสนใจในแง่มุมของการสร้างเนื้อหารายการโทรทัศน์ระหว่างประเทศ (Co-Production) ที่สามารถพัฒนาไปเป็นหัวข้อวิจิยได้ต่อไป

Co-Production Of television content International Cooperation

This academic article Is a study of knowledge that has occurred in the Thai television industry About the trend of creating international television programs (Co-Production). This is a study of the structure of the production of television programs under international cooperation resulting from joint production between 2 countries. Co-Production Is a business extension of the television industry in Thailand After selling television rights to foreign countries. The purpose of this study is to study the knowledge of international television content creation.(Co-Production) in terms of meaning, types and guidelines for creating international television programs. This study will use the study of documents and information that have been recorded in various knowledge documents to analyze the creation of international television programs that are about to happen in the future. the study of the matter also compiles and records the knowledge of Creating international television content. Which is considered to create knowledge and understanding in such matters for manufacturers and organizations in the Thai television industry Saw the approach of collaborating to create international television content that can be further developed for the Thai television industry that is constantly changing. The study will focus on studying the knowledge that has occurred in the past to the present relating to the creation of international television programs.(Co-Production) which important issue of the television industry after being transformed into the digital age, the joint investment in the production of the program Including the possibility of co-producing international television programs That may result in success and income generation for the country through such processes in the future. The above mentioned may be an important approach for television stations and TV producers in Thailand to accelerate the development of the next generation of content production in the digital age. Including a compilation of interesting phenomena in the aspect of creating international television content (Co-Production) that can be developed into the next topic.

(2563). การสร้างสรรค์เนื้อหารายการโทรทัศน์ระหว่างประเทศ. วารสารนิเทศศาสตร์และนวัตกรรม นิด้า , 7(1), 26-46.