Social voice: การสื่อสารเกี่ยวกับการระบาดของไวรัสโควิด-19

Authors

ผศ.ดร.พรพรรณ ประจักษ์เนตร, ผศ.ดร.บุหงา ชัยสุวรรณ

Published

รายงานสืบเนื่องการประชุมวิชาการระดับชาติ เนื่องในโอกาสครบรอบปีที่ 54 แห่งการสถาปนาสถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์ ประจำปีี 2563

Abstract

Social Media are communication platforms that are accessible to all people in the
society regardless of social status. Particularly, these platforms play a major role for an
ongoing 2019-20 coronavirus pandemic (Covid-19). Health belief model were applied to
examine the social voice that related to awareness and prevention of covid-19 through all
social media platforms, mass media channel as well as influencers accounts. Social Listening
Tools including Google Trend and Zanroo.com were used to obtained and analyzed the
data.
The findings demonstrated that Twitter and Facebook were the most used platforms
for discussion about Covid-19 in several issues such as case updated and situation, high risk
group, symptom, prevention, coronavirus prevention products (Mask, alcohol, and hand
wash gel), and insurance plan. Interestingly, the largest number of news issues regarding
Covid-19 have been distributed by major mass media organizations. According to the health
belief model, the number of search and communication reflect high perception of illness
threat toward Covid-19. Mass media play a significant role in encouraging people to prevent
themselves from the infection of coronavirus.

Social voice: การสื่อสารเกี่ยวกับการระบาดของไวรัสโควิด-19. สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, การประชุมวิชาการระดับชาติเนื่องในโอกาสครบรอบปีที่ 54 แห่งการสถาปนาสถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์ (1120-1144).