Service Facilities and Hotel Performance: Evidences from Hotel-Level Data in Thailand

Authors

นายJordi Meya Domingrez, ศ.ดร.พิริยะ ผลพิรุฬห์

Published

International Journal of Services and Operations Management

Abstract

The main purpose of this paper is to examine the effects of service facilities on performance within the hotel industry. We use secondary data on the hotel industry in Thailand, which covering 2,627 hotel sample, as a case study. Our estimated regression indicates that service facilities affect native (Thai) guests and foreign (non-Thai) guests differently, which can lead to different strategic actions for each group. Among all kinds of service facilities, providing Internet service seems to be the greatest contribution to hotel performance. There fore, hoteliers operating in Thailand should make providing a sound Internet connection a priority in order to ensure the successful short-term and long-term performance and development of their business.

วัตถุประสงค์หลักของงานศึกษานี้คือการศึกษาผลกระทบของสิ่งอำนวยความสะดวกด้านบริการต่อผลประกอบการในอุตสาหกรรมโรงแรมโดยการศึกษานี้ใช้ข้อมูลทุติยภูมิของอุตสาหกรรมโรงแรมในประเทศไทยซึ่งครอบคลุมตัวอย่างโรงแรม 2,627 แห่งเป็นกรณีศึกษาโดยการวิเคราะห์แบบจำลองถดถอยของการศึกษานี้แสดงให้เห็นว่าสิ่งอำนวยความสะดวกด้านการบริการมีผลกระทบต่อผู้เข้าพักชาวไทยและชาวต่างชาติแตกต่างกันซึ่งสามารถนำไปสู่การกำหนดกลยุทธ์ที่แตกต่างกันสำหรับแต่ละกลุ่มลูกค้า ทั้งนี้ ในบรรดาสิ่งอำนวยความสะดวกต่างๆ การให้บริการอินเทอร์เน็ตน่าจะเป็นสิ่งอำนวยความสะดวกที่ช่วยพัฒนาผลประกอบการโรงแรมได้มากที่สุดดังนั้นผู้ประกอบการโรงแรมในประเทศไทยจึงควรให้ความสำคัญกับการให้บริการอินเทอร์เน็ตเป็นสำคัญเพื่อให้มั่นใจได้ว่าจะสามารถพัฒนาผลประกอบการได้ทั้งในระยะสั้นและระยะยาว และสามารถพัฒนาธุรกิจให้ประสบความสำเร็จได้

(2020). Service Facilities and Hotel Performance: Evidences from Hotel-Level Data in Thailand. International Journal of Services and Operations Management, 36(3), 381-402.