ยุทธศาสตร์ 3 ดี (พื้นที่ดี ภูมิดี สื่อดี) เพื่อการขับเคลื่อนสุขภาวะ การรู้เท่าทันสื่อ และพลเมืองตื่นรู้ ของเยาวชนไทย

Authors

ผศ.ดร.บุหงา ชัยสุวรรณ

Published

รายงานสืบเนื่องการประชุมวิชาการระดับชาติเนื่องในโอกาสครบรอบปีที่ 52 แห่งการสถาปนาสถาบันฯ

Abstract

The objectives of the research are to study of the strategic development of the social
movement organization, how the organization secure resources and foster mobilization
as well as the level of the its performances. The research utilized the mix research
methodology. Information collected by documentary research, observation, in-dept
interview, and survey research.
The results founded that “Communities of 3 healthy components” means that
people are using the three attributes of healthy media, healthy spaces, and healthy
mind, where they can live happily together in a sustainable manner. With happiness and
healthy bodies and mind. All people can live well together within their family, school,
workplace and their whole community. The strategy was implemented by The Child and
Youth Media Institute (CYMI) under the project entitled “Media for the Development of
Youth Health Program” through the cooperation of the Thai Health Promotion Foundation
and the Foundation for Child Development. Organization can acquire and then deploy
resources by 3 areas: (1) Developing systems to create and disseminate positive media
for the benefit of children, young people, families and society at large through processes
of participation embracing the government sector, media proprietors and producers,
business and social sectors, communities, families, as well as children and young people
(2) strengthen the capacity of the organization’s partners and (3) Advocacy for Policies,
Regulation and Cooperation Development in both locally and nationally level. Strategic
Movement under the “Communities of 3 healthy components” consists of (1) Human
resources development (2) supporting activities of model creative public spaces, (2)
developing channels of television and radio for children, promoting new and alternative
media. As the results, “Communities of 3 healthy components” project can strengthen
Thai adolescents’ well-being, media literacy and being Active Citizen over and above
effected on three levels: community, society and country.

ยุทธศาสตร์ 3 ดี (พื้นที่ดี ภูมิดี สื่อดี) เพื่อการขับเคลื่อนสุขภาวะ การรู้เท่าทันสื่อ และพลเมืองตื่นรู้ ของเยาวชนไทย. สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, การประชุมวิชาการระดับชาติเนื่องในโอกาสครบรอบปีที่ 52 แห่งการสถาปนาสถาบันฯ (361-381).