ผลกระทบจากโฆษณาบนเฟชบุ๊ก และแนวทางการรู้เท่าทันสื่อโฆษณาบนเฟชบุ๊ก

Authors

ผศ.ดร.บุหงา ชัยสุวรรณ, นายณพล ผลากรกุล

Published

การประชุมทางวิชาการของคณะกรรมการสภาวิจัยแห่งชาติ สาขาเทคโนโลยีสารสนเทศและนิเทศศาสตร์ ครั้งที่ 2

Abstract

This research aims to study the effect of Facebook Advertising for the Conduct of Consumer life and aims to create the media literacy Guideline for Facebook Advertising by collected qualitative data using in-depth interview technique from three group targets as a group of media agency, a group of media academician and a group of media watcher, totally 15 key informants. The result of researching can concluded in 6 main titles. 1) The Problem and Negative Effect About advertising on facebook, As we received. (1.1) The Problem about the advertise realize from consumer. (1.2) The irresponsible from advertising creator. (1.3) The problem about popularity. 2) The type of Advertising which starting the problem and negative effect for consumer is The type of major business and influencer creator. 3) The problem about the laws, ethics and morality of advertising, As we received. (3.1) The Problem about the laws of advertising. (3.2) The ignorant about the laws, ethics and morality of advertising. (3.3) The ineffective about laws and ethics of advertising. 4) The violable laws behavior and the amiss ethics and morality behavior of advertising on facebook, As we received. (4.1) the advertising which cannot broadcast on above the line media. (4.2) The overcame advertising. (4.3) The violable laws advertising. 5) The importance about media literacy for advertising on facebook is mostly importance for consumer (6) The media literacy Guideline for Facebook Advertising, As we received. (6.1) Advertising realize. (6.2) Complete watching. (6.3)Analyzing The Truth (6.4) Purpose acknowledge. (6.5) Checking of Source. (6.6) Search for information. (6.7) checking of comment (6.8) Beware about like and comment function. (6.9) Share with the true massage.

ผลกระทบจากโฆษณาบนเฟชบุ๊ก และแนวทางการรู้เท่าทันสื่อโฆษณาบนเฟชบุ๊ก. โรงแรมเจ้าพระยาปาร์ค , การประชุมทางวิชาการของคณะกรรมการสภาวิจัยแห่งชาติ ครั้งที่ 2 (101-124).