ปัจจัยพยากรณ์การบอกต่อข่าวสารเพื่อส่งเสริมการท่องเที่ยวตลาดน้ำ ในสื่อสังคมออนไลน์ของนักท่องเที่ยว

Authors

รศ.พัชนี เชยจรรยา

Published

รายงานสืบเนื่องการประชุมวิชาการระดับชาติเนื่องในโอกาสครบรอบปีที่ 48 แห่งการสถาปนาสถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์

Abstract

The objective of the research is aimed 1) To study frequency of social media usage, information seeking, satisfaction with floating market tourism information, tourism behavior and information sharing via social media. 2) To study the correlation among these variables.
3) To study the most effective variable which can explain information sharing via social media for floating market tourism promotion.
The research was done as a survey research and collected data through a questionnaire for 400 floating market tourists who used to access social media. Data analysis and hypothesis test was done by Pearson’s Product Moment Correlation Coefficial and Multiple Regression.

Research findings were that the samples sought information only when they wanted to travel and they sought information via online media, mass media and personal media. In addition, the samples used social media like Facebook most, followed by YouTube and Line, and they were satisfied with tourism information in internal communication of floating markets and in social media at high level. Also, the samples shared news and information via social media in forms of still images and texts, especially via Facebook, either in terms of photos and feeling obtained from travelling.

Hypothesis test found that information seeking was positively correlated with satisfaction in tourism information and like wise frequency of social media usage. Information seeking and satisfaction were positively correlated with floating market tourism information sharing. With a statistical significance of .001 it also found that frequency of social media usage was the most effective variable in predicting floating market tourism information sharing. Another two variables that could be described the floating market tourism information were information seeking and satisfaction. All of three factors could explain the information sharing with a percentage of 45.2

ปัจจัยพยากรณ์การบอกต่อข่าวสารเพื่อส่งเสริมการท่องเที่ยวตลาดน้ำ ในสื่อสังคมออนไลน์ของนักท่องเที่ยว. สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, การประชุมวิชาการระดับชาติเนื่องในโอกาสครบรอบปีที่ 48 แห่งการสถาปนาสถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์ (394-409).