Published
รายงานสืบเนื่องการประชุมวิชาการระดับชาติเนื่องในโอกาสครบรอบปีที่ 49 แห่งการสถาปนาสถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์
รายงานสืบเนื่องการประชุมวิชาการระดับชาติเนื่องในโอกาสครบรอบปีที่ 49 แห่งการสถาปนาสถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์
This research is aimed to 1) study patterns of lifestyle, communication behaviors, and
perception of online social media use of new digital immigrants 2) to classify lifestyle of
new digital immigrants 3) to find the relationship between each lifestyle pattern and online
networking usage frequency and perception of online networking use 4) to examine the
relationship between online networking usage frequency and perception of online networking
use of new digital immigrants. The samples of this study are users of age over 30 years old
who use internet. Data are collected by online survey questionnaires from 408 subjects.
Research results are analyzed with percentage and means, and Factor Analysis is used to
classify variables, together with Pearson’s product moment correlation coefficient to test
relationship between variables. The findings are as follow:
1) Most subjects use online networking at moderate level, but use “line” and
“facebook” the most with high level. Almost all subjects apply their online activities through
mobile phones. Networking or applications are mostly used at high level for searching for
information of subject’s interest, chatting, and following others’ movement respectively.
2) New digital immigrants’ lifestyle can be classified into 11 pattern : online
interaction ,off line interaction prone to socialize with other people , printed-media consuming
for knowledge and entertainment , digital-media consuming for knowledge and entertainment ,
adapting towards online-activity variety, on-line interaction for enhancing relationship, premature
absorbing into digital values, addicted online-game, radio consuming for edutainment,
uncertain digital mover, integrating digital values .
3) Most subjects perceive the use of online social network at “very high” level
4) From hypothesis test, it is found that each lifestyle pattern correlates with
frequency of online networking use and with perception of online networking use while the
frequency of online networking use is also found to correlate with perception of online
networking use.
การใช้ชีวิต และการสื่อสารเพื่อเข้าสู่พรมแดนของพลเมืองดิจิทัลหน้าใหม่. สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, การประชุมวิชาการระดับชาติเนื่องในโอกาสครบรอบปีที่ 49 แห่งการสถาปนาสถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์ (763-793).