การศึกษาแบบจำลองการเคลื่อนที่ของมวลอากาศแบบประมวลผลย้อนกลับเพื่อหาสาเหตุของการเปลี่ยนแปลงความเข้นข้ขของมลพิษอากาศในประเทศจีน กรณีศึกษา:โอโซน

Authors

ผศ.ดร.ภัคพงศ์ พจนารถ

Published

วารสารสาธารณสุขศาสตร์

Abstract

China has been one of the world eco-nomic leader with rapid growth and social development for over 30 years. These have caused environmental pollution particularly air pollution in term of ozone concentration change. This study applied the “Backward Trajectories* method to determine the changes in ozone concentrations in China by emphasizing the origin of air masses and establishing a source-receptor relationship when air masses move across region on a monthly basis, impacting ozone concentration in China from 2004-2007. The Hybrid Single Particle Lagrangian Integrated Trajectory (HYSPLIT) Model was used to compute 10-day air mass transporting association with ozone concentration statistics recorded by 3 Air Quality Monitoring Stations in China, ie.. Mountain Tai, Mountain Hus and Mountain Huang. The result showed 2 air mass pathways through the study area, ie, a continental air mass (7*h cluster. W-NW, and g*. Nw-N) and an oceanic air mass (3” cluster, E-SE, 4*, S-SW. 6*. S-sw, and 6t, Sw-W). The ozone concentration was higher in the continental than the oceanic air maas. The 7th cluster was mostly found and average ozone concentration was 51:2 pob, while the 3′ cluster was found to be associated with the lowest ozone concentration; 36.3 ppb. In addition, the air trajectories moving across areas where anthropogenic activities occur and active fire could potentially affect ozone concentrations in China. The finding of this research will benefit human health when a monitoring system of meteorological data and a warning system of health effect ie launched and strictly implemented especially for vulnerable population groups.

(2559). การศึกษาแบบจำลองการเคลื่อนที่ของมวลอากาศแบบประมวลผลย้อนกลับเพื่อหาสาเหตุของการเปลี่ยนแปลงความเข้นข้ขของมลพิษอากาศในประเทศจีน กรณีศึกษา:โอโซน. วารสารสาธารณสุขศาสตร์, 46(2), 203-215.