การพัฒนาทรัพยากรมนุษย์สู่ความยั่งยืน: วาดภาพหลังสถานการณ์โรคระบาด

Authors

ศ.ดร.กัลยาณี เสนาสุ, อ.ดร.บงกช เจนจรัสสกุล

Published

การประชุมวิชาการระดับชาติเนื่องในโอกาสวันครบรอบสถาปนาสถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์

Abstract

This research investigated a model of human resource development towards
sustainability that every organization could adopt and enhance its development. The
triangulation approach was adopted to collect both primary and secondary data. Primary
data was obtained from in-depth interviews of 8 top management from seven departments
under the Ministry of Agriculture and Cooperatives in 2018. Systematic analysis was conducted
using content analysis. Based on the results of the study, the researchers develop a
Sustainable Development Model for an organization. There are four dimensions in this
model: 1) inclusive strategy formulation; 2) systematic and transparent management; 3)
competent and virtuous staff; and 4) benefits to an organization and society at last.
Additionally, there are two key factors for each dimension with each factor having three
levels of intensity in implementation. The basic level, called “Partial Practice”, refers to
an agency that exhibits sustainability; the second level, called “Comprehension”, refers to
an agency that exhibits happiness; and the top level, called “Inspiration”, refers to an agency that exhibits both usefulness and happiness to all others. Additionally, we propose a
human resource development model relevant to the sustainable development model at
each level. Realized on the Covid – 19 Pandemic which has been hitting hard on socio-
economics all over the world since 2019, researchers revise the human resource
development model to response to a pandemic or any future shocks. This makes it clear
that how human resource development could finally drive to the reach of sustainability.

การพัฒนาทรัพยากรมนุษย์สู่ความยั่งยืน: วาดภาพหลังสถานการณ์โรคระบาด. สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, การประชุมวิชาการระดับชาติ เนื่องในโอกาสครบรอบปีที่ 55 แห่งการสถาปนาสถาบันบัณฑิตพัฒนบรหารศาสตร์ (1-24).