การตลาดเชิงประสบการณ์ด้วยเทคโนโลยีความเสมือนจริง และความตั้งใจซื้อคอนโดของผู้บริโภค

Authors

ผศ.ดร.พรพรรณ ประจักษ์เนตร, นายณัฐวรรธน์ คูณอเนกสิน

Published

รายงานสืบเนื่องงานประชุมวิชาการการสื่อสารระดับชาติ ครั้งที่ 3 ประจำปี 2562

Abstract

The study of Experiential Marketing with Virtual Reality Technology for Customer Condominium Purchase Intention is aimed to 1) examines the perception of virtual reality experiential marketing, and 2) study the purchase intention of condominiums through intervention. The study used an experimental research methodology to study forty 26-year-old subjects who had 20,000-baht monthly income and worked in the field of business computer within the Bangkok area. The intervention used in the experiment included a virtual reality and a 2D video. The research results show that the subjects in the experiment were mostly female (24 participants) with the undergraduate degree and worked in the private sector. The results of the hypotheses testing on the perception of experiential marketing in the five types of experiences – sensory, affective, cognitive, physical, and relation experiences – indicate a difference between the experimental group and the control group at a significance level of 0.05 in the sensory experience. Two distinct differences are found: the audio volume of the content on the condominium did not interfere with the usage (mean = 0.016); the ambient sound of the content created a sense of relaxation (mean = 0.003). No differences are found in other types of experiences. Meanwhile, the experiment of virtual reality technology intervention indicates that the subjects in the experimental group who were exposed to virtual reality of the condo exhibited more purchase intention than the control group and that the purchase intention differs with different medium. The findings also show that those who were exposed to virtual reality would recommend their friends and family to see the VR of the condo rather than the video before making a purchase at a significance level of 0.05.

การตลาดเชิงประสบการณ์ด้วยเทคโนโลยีความจริงเสมือน และความตั้งใจซื้อคอนโดของผู้บริโภค. มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์, งานประชุมวิชาการการสื่อสารระดับชาติ ครั้งที่ 3 ประจำปี 2562 (406-29-406-43).